per
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2552
2015-12-01
3
شماره 11
1
25
11013
Review Article
آسیب شناسی نشاط و پویایی علمی در مراکز علمی و دانشگاهی: مطالعه ای با رویکرد پدیدارشناسی
Pathology of scientific vitality and dynamism in scientific and academic centers:
A study according to “Phenomenology”
زینب محمدزاده
z_mohamadzadeh@ut.ac.ir
1
کیوان صالحی
keynansalehi@ut.ac.ir
2
دانش آموخته / دانشگاه تهران
عضو هیأت علمی / دانشگاه تهران
(صحت مطالب مقاله بر عهده نویسنده است و بیانگر دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست)
شادی و نشاط، بنیادیترین مفهوم در روانشناسی مثبتگرا و از مهمترین عوامل بالندگی و تعالی در مراکز علمی است. اساتید و دانشجویان به عنوان سرمایههای انسانی و پیشگام در تحول جوامع، برای انجام رسالتهای خود، به محیط و روحیهای شاد نیازمندند. فقدان اجماع در تعریف و تعیین مصادیق واقعی نشاط و پویایی علمی در مراکز علمی و دانشگاهی و حساسیت این پدیده، موجب شد تا در پژوهش حاضر، آسیبهای موجود و محتمل در پدیده نشاط و پویایی علمی در مراکز علمی و دانشگاهی مورد واکاوی قرار گیرد. دادهها با استفاده از نمونهگیری هدفمند و مصاحبه نیمه ساختاریافته با 22 مشارکتکننده گردآوری شد و به روش کُلایزی تحلیل گردید؛ در چهاردهمین مصاحبه، اشباع نظری دادهها حاصلشد اما بهمنظور اعتباربخشی یافتهها، مصاحبهها تا بیست و دومین نفر ادامه یافت. نتایج حاصل از این مطالعه به اساتید شرکت کننده در این پژوهش ارائه و نتایج مطالعه، تأیید شد.یافتهها به شناسایی و طبقهبندی شاخصهای نشاط و پویایی علمی و ارائه تعریفی مرجع از "نشاط و پویایی علمی" منتج گردید. همچنین مقایسه وضعیت موجود نشاط و پویایی علمی با وضعیت مطلوب ترسیمشده، موجب بازنمایی فاصله قابل توجه نشاط و پویایی حاکم بر مراکز علمی و دانشگاهی فعلی کشور با نشاط و پویایی علمی ممکن و مطلوب گشت. در نهایت ضمن شناسایی علل احتمالی بروز اُفت نشاط و پویایی علمی در مراکز علمی و دانشگاهی، راهکارهایی عملیاتی برای برونرفت از این وضعیت و زمینهسازی حرکت در مسیر« مرجعیت علمی» ارائه شد.
Happiness and validity is the most basic concept in the positive psychology and the most important factor of growth and excellence in the scientific centers. Professors and students of universities need to happy environment and happy spirit for doing their missions as human capital and pioneer in the upheaval of societies. The lack of consensus in defining the real examples of scientific vitality and dynamism and sensitivity of this phenomenon in scientific and academic centers led to this study that analyzed plausible damages in this phenomenon. Data were gathered in semi-structured interviews with 22 participants by purposive sampling. Also, the Colizzi’s seven- step method was employed for information analysis. The theoretical saturation of data occurred in fourteenth interview but in order to accreditation findings have been continued to the twenty-second interview. The results of this study were showed to the professors that participating in this research and the results were confirmed. Findings led to identifying and classifying indicators of scientific vitality and dynamism and proposing a reference definition of "scientific vitality and dynamism”. Also comparison of vitality and dynamism in current academic centers represented a significant distance between with vitality and dynamism of them with possible and favorable vitality and dynamism. Finally, we identified possible causes of the decline of scientific vitality and dynamism in the scientific and academic centers, classified and proposed strategies to go out of the current situation by promoting dynamism and reaching scientific reference.
https://www.jmsp.ir/article_11013_a81b8348648ed2f3d7e67d67f5eb9242.pdf
پویایی
شادی
دانشگاهها
تولید علم
پدیدارشناسی
“dynamism”
” happiness”
“universities”
”production of science”
“Phenomenology”
per
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2552
2015-12-01
3
شماره 11
27
48
11763
Research/Original/Regular Article
نقش عوامل سازمانی بر اجرای بودجهریزی عملیاتی در راستای اجرای ماده 219 قانون برنامه پنجم توسعه*
The role of organizational factors on the implementation of the operational budget for the implementation of Article 219 of the Fifth Iran Development Plan
محمود صفدری نهاد
msafdarinahad@gmail.com
1
غلامرضا معمارزاده
memarzadeh@srbiau.ac.ir
2
میترا عزتی
ezati.m@ut.ac.ir
3
دانشآموخته کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی ـ دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد علوم تحقیقات تهران ـ ایران
عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه علوم تحقیقات تهران
عضو هیأت علمی دانشگده علوم تربیتی دانشگاه تهران
(صحت مطالب مقاله بر عهده نویسنده است و بیانگر دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست) در ایران از اوایل دهه 1380 تصمیم بر تغییر در نوع و شکل بودجهریزی مطرح گردیده است که ابتدا در بودجه سالانه و در سالهاى بعد، در قوانین فرادستى مطرح شد ولی علیرغم قوانین تصویب شده تاکنون اجرای این شیوه به نحو مطلوبی تحقق نیافته است به همین منظور مقاله حاضر با هدف بررسی نقش عوامل سازمانی بر اجرای بودجهریزی عملیاتی در راستای قوانین بالا دستی انجام شده است. تغییر شیوه بودجهریزی عملیاتی در دستگاههای دولتی با چالشهای درون سازمانی و برون سازمانی روبرو بوده است. از میان عوامل برون سازمانی با عوامل محیطی و اندازه دولت به عنوان مهمترین عوامل روبرو بوده و برای عوامل درون سازمانی میتوان به تطابق میان تجهیزات، منابع انسانی و منابع مالی به عنوان مهمترین چالش اشاره نمود. بودجهریزی عملیاتی را میتوان از طریق تمرکز به عوامل ذیل به گونهای مطلوب اجرایی نمود: 1ـ توجه به فرهنگ و رهبرى؛ 2ـ تعهد و حمایت از اجرا؛ 3ـ شرایط گروه هدف؛ 3ـ توجه به بهای تمام شده و تدوین شاخص اندازهگیری؛ 4ـ توجه به گرایش مجریان و جو سازمانى. * در فایل چاپی این مقاله، به جای ماده 219 به اشتباه ماده 195 ذکر شده است.
In Iran since the beginning of the 2001 decision on a change in the type and form of budgeting has been raised at the annual budget in the first years after the law was superior but despite approval, implementing has not been yaced fulfilled practices in an appropriate manner for the same purpose. This paper aims to examine the role of organizational factors on the implementation of performance budgeting in process line with the above rules manually. Result implies that Change in the operating budget at the state has faced with internal and external challenges. Among the external factors, environmental factors and the size of government as the most important factors are facing and internal factors although can be adapted to the equipment, but human resources and financial resources cited as the main challenges. Operational budget can be implemented by concenter ting on the following factors to be desired: 1- Attention to the culture and leadership. 2- commitment and support runs. 3- target group conditions. 4- consider the determination of measuring indicators. 5- Regards tendency of executives and organizational situation.
https://www.jmsp.ir/article_11763_5d95a5ecd57bee354c47777f69337379.pdf
کلمات کلیدی: بودجهریزی عملیاتی
طرح سازمانی
شناسایی عوامل درونسازمانی
Key words: "operational budgeting"
"identifying internal factors"
"organizational scheme"
per
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2552
2015-12-01
3
شماره 11
49
62
12299
Review Article
ارزیابی فرآیند خصوصیسازی در راستای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی (افزایش سهم بخش خصوصی)
Assessment of the Privatization in Iran pertaining to the General Policies of Article 44 of Constitution (private sector increment)
محمدحسین کریم
karimsistani482@gmail.com
1
وحید شفافی شهری
vahidshaghaghi@yahoo.com
2
لیلا نصری
l.nasri186@gmail.com
3
دانشیار دانشگاه خوارزمی
استاد یار دانشگاه خوارزمی
کارشناسی ارشد علوم اقتصادی
خصوصیسازی در راستای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی در خردادماه 1384 توسط مقام معظم رهبری ابلاغ گردید و با ابلاغ این سیاستها که از آن به انقلاب اقتصادی یاد میشد، قرار بود ریلگذاری جدیدی در اقتصاد کشور ایجاد گردد. حال با گذشت حدود 10 سال از ابلاغ این سیاستها که بندهای الف و ج این سیاستها به صراحت به توسعه بخش خصوصی و غیردولتی در اقتصاد ایران اشاره دارد، لازم است آسیبشناسی از میزان تحقق اهداف این بندها و فرایند خصوصیسازی طی سالهای اخیر به عمل آید. آنچه از شواهد مشخص است این سیاستها از اهداف خود بهصورت فاحشی فاصله دارد و فضای لازم برای توسعه بخش خصوصی و غیردولتی فراهم نشده، لذا لازم است آسیبشناسی از میزان تحقق اهداف به همراه راهکارها ارائه گردد. در این مطالعه با به کارگیری مدل مفهومی به بررسی روند افزایش سهم بخش خصوصی در اقتصاد ملی پرداخته شد و شاخصهای کمی مربوطه انتخاب و مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس با استفاده از این متغیرها شاخصهای ترکیبی طراحی گردید. نتایج پژوهش نشان میدهد سیاستهای کلی اصل 44 نتوانسته به اهداف اجرایی خود برای توسعه بخش خصوصی واقعی دست یابد و تاکنون سهم بخش خصوصی واقعی از واگذاریها حدود 12 درصد برآورد میگردد. لذا پیشنهاد میشود به توانمندسازی بخش خصوصی و الزامات نهادی و ساختاری توسعه این بخش توجه ویژه مبذول گردد.
Following the Article 44 of the constitution, economic privatization policies were announced by the Iran’s supreme leader, Ayatollah Seyed Ali Khamenei, in May. These policies were supposed to revolutionize the Iranian economy. After almost a decade, it is necessary to evaluate the progress of privatization program and investigate the cons and pros of the program. It seems that the economic privatization is behind of its schedule. Identifying the reasons of this delay would help the decision makers to enhance the methods and improve the plans. In this research, we investigate increasing the share of private ownership in the economy using conceptual models. The related quantitative criteria are evaluated and new aggregated criteria are developed in order to get a better insight of the current status of privatization in Iran. The computational results reveal that the privatization goals have not been accomplished yet.
https://www.jmsp.ir/article_12299_85e059655f82646d3116006c0c29baba.pdf
خصوصیسازی
اصل 44 قانون اساسی
الگوی نظارت و راهبردی
Privatization
Article 44 of the Constitution
Monitoring and strategic pattern
per
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2552
2015-12-01
3
شماره 11
63
74
11014
Review Article
تأثیر عوامل اقتصادی بر مهاجرت در ایران؛ تأکید بر شاخصهای درآمد و بیکاری
The impact of economic factors on migration in Iran
(Emphasis on income and employment indicators)
سمیرا متقی
samira.motaghi@gmail.com
1
عضو هیئت علمی دانشگاه
(صحت مطالب مقاله بر عهده نویسنده است و بیانگر دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست) مقاله حاضر بر آن است تا با رویکردی تحلیلی و با بهرهگیری از نظریههای مهاجرتی مربوط به کارکردگرایان، ساختارگرایان و توسعه گرایان، عوامل اقتصادی مؤثر بر مهاجرت از کشور ایران را مورد واکاوی قرار داده و به این منظور، به مدل سازی رابطه میان مهاجرت و دو شاخص اصلی اقتصادی اثرگذار بر آن یعنی درآمد و بیکاری، بپردازد. به منظور به کارگیری مؤثرتر شاخصهای مذکور، روش الگوی خودتوضیح برداری با وقفههای گسترده، در دوره زمانی 1980 تا 2010 (آخرین دوره آمار موجود مربوط به مهاجرت)، مورد استفاده قرار میگیرد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که، شاخصهای تولید ناخالص داخلی، بیکاری و شاخص حکمرانی خوب، از عوامل اصلی بلندمدت تأثیرگذار بر میزان مهاجرت از کشور ایران، محسوب میشوند. در این میان، کاهش بیکاری، افزایش تولید ناخالص داخلی و بهبود شاخص حکمرانی خوب، منجر به کاهش میزان مهاجرت از کشور ایران شده و این نتیجه مؤید نظریات مربوط به کارکردگرایان، ساختارگرایان و توسعه گرایان برای کشور ایران است.
This article examin the impact of economic factors on migration by analytical approach using the theories of functionalism, structuralism and developmentalism in Iran country.to this end, it has modeld the relationship between migration and two main influenced economic indicators (the income and unemployment).The used methode in this article is ARDL over the spanning of 1980 to 2010 (the statistics of the last period of migration).The results of this research show that: the variables of GDP, unemployment and good governance are the main factors affecting on the long-term migration. Furthermore the decrease of unemployment and increase GDP and good governance leading to lower rates of immigration from the country, and this result confirms the theories of functionalism, structuralism and developmentalism for the country's fundamentalist Iran.
https://www.jmsp.ir/article_11014_e14dfe9e6c09d69f8b2f131308402622.pdf
مهاجرت
بیکاری
الگوی خود توضیحی با وقفه های گسترده
migration
unemployment
ARDL
per
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2552
2015-12-01
3
شماره 11
75
94
12015
Review Article
اثرات زیرساختهای نهادی و متغیرهای کلان اقتصادی بر تنوع صادرات ایران (با استفاده از رگرسیون ریج)
Analyzing the effect of the institutional infrastructure and macroeconomic variables on the diversity of Iran's exports Using Ridge Regression
حسین محمدی
hoseinmohammadi@um.ac.ir
1
بهزاد فکاری
fakari@gmail.com
2
دانشگاه فردوسی مشهد
دانشگاه فردوسی مشهد
یکی از موضوعاتی که آسیبپذیری اقتصاد کشور از اعمال تحریمها را افزایش میدهد، وابستگی بیش از حد اقتصاد کشور به صادرات نفت است و به دلیل عدم تنوع صادرات و تمرکز بر صادرات فرآوردههای نفتی، اقتصاد کشور وابستگی بسیاری به درآمدهای حاصل از صدور این فراوردهها دارد و هر گونه اعمال فشاری از این ناحیه میتواند کل سیستم اقتصادی کشور را با اخلال مواجه سازد. از این رو بررسی این موضوع که چه عواملی روی تمرکز صادرات بر روی محصول خاص اثر میگذارد از اهمیت ویژهای برخوردار است. تنوع صادرات از دو جنبه کیفیت نهادهای اقتصادی و متغیرهای کلان اقتصادی تأثیر میپذیرد. بنابراین در این مطالعه به بررسی اثرات متغیرهای کلان اقتصادی و نهادی بر تمرکز صادرات ایران با استفاده از اطلاعات دوره 1374 تا 1391 با به کارگیری الگوی رگرسیون ریج پرداخته شده است. نتایج نشان داد که سرمایهگذاری خارجی، درآمد ناخالص سرانه و همچنین شاخصهای کیفیت قوانین و مقررات، انتقادپذیری و پاسخگویی اثرات معنیداری روی تمرکز صادرات در ایران داشته اند.
Perhaps one of the issues that sanctions increases the vulnerability of the economy, is that Iran is too dependent on oil exports and revenues. Due to lack of export diversification and focus on the export of petroleum products, the country's economy depends greatly on revenues of exporting these products and any pressures from this side could disturb the entire economic system of the country. Thus investigating what factors affect the concentration of exports on particular products is important. Export diversification and trying to go after dependence on oil incomes, affected by Quality of economic institutions and macroeconomic variables. Therefore, this study investigates the effects of macroeconomic and institutional variables on Iran export concentration using data for 1995 to 2012 using ridge regression model. The results showed that foreign investment, GDP per capita and indicators of quality regulations and Voice and Accountability a have significant effects on the concentration of exports in Iran.
https://www.jmsp.ir/article_12015_c63926ee9e34145b5eba4bbc7426ae67.pdf
تمرکز صادرات
زیرساخت نهادی
رگرسیون ریج
تحریم
صادرات نفت
export concentration
institutional infrastructure
ridge regression
Sanctions
oil export
per
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2552
2015-12-01
3
شماره 11
95
114
11184
Review Article
تأثیر شفافیت سود بر هزینه سرمایه و بازده اضافی (مطالعه موردی: شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران)
The effect of Transparency Profit on the capital cost and additional returns
(Case Study: Companies in Tehran Stock Exchange)
زریر نگین تاجی
zarir_negintaji@yahoo.com
1
افشین هاشمی گل سفیدی
afshinhashemi54@yahoo.com
2
استادیار دانشگاه شهید بهشتی
کارمند بانک ملی
(صحت مطالب مقاله بر عهده نویسنده است و بیانگر دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست)
این پژوهش بهدنبال بررسی تأثیرات شفافیت سود بر هزینه سرمایه و بازده اضافی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. بدین منظور، اطلاعات مالی 108 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 92-1386 مورد بررسی قرار گرفته است (648 شرکت - سال). روش گردآوری دادههابه صورت اسنادی و روش تجزیه و تحلیل اقتصادسنجی است. برای تجزیه و تحلیل نتایج به دست آمده پژوهش، از نرمافزارهای 20Spss، 7Eviews و 16Minitab استفاده شده است.نتایج پژوهش نشان میدهد که شفافیت سود تأثیری منفی و معنیدار بر هزینه سرمایه دارد، به طوریکه با یک واحد افزایش شفافیت سود، هزینه سرمایه شرکتها نیز به میزان 0.4068 واحد کاهش مییابد. همچنین نتایج نشان میدهد که شفافیت سود تأثیری معنادار و مثبت بر بازده اضافی شرکتها دارد، بهطوریکه با افزایش 1 واحدی شفافیت سود، بازده اضافی شرکتها نیز به میزان 0.5930 واحد افزایش مییابد.
This study aims to investigate the effect of Transparency Profit on the capital cost and additional returns for the Companies in Tehran Stock Exchange. For this purpose, financial data of 108 companies listed in Tehran Stock Exchange during the period 92-1386 has been studied (648 companies - year). The method of data collection is document and the method of analyze is econometrics. To analyze the results of research, Software’s Spss 20, Eviews 7 and Minitab 16 has been used. The results show, Transparency benefit significantly negative impact on its cost of capital, so that with a transparency unit profit, Capital expenditure also decreased by 0.4068 units. As well as, The results show that the Transparency benefit significantly negative impact on its additional returns, so that with a transparency unit profit, additional returns also increased by 0.5930 units
https://www.jmsp.ir/article_11184_92211c2b3dbf2dc55bb4ad8992a49e81.pdf
شفافیت سود
هزینه سرمایه
بازد مورد انتظار
بورس اوراق بهادار تهران
تحلیل دادههای تابلویی
Transparency profit
Cost of Capital
additional return
the Tehran Stock Exchange
panel data analysis
per
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2552
2015-12-01
3
شماره 11
115
138
11753
Applied Article
مفهوم نهاد آب و نگاهی به تجربه اصلاحات نهاد آب در سایر کشورها
Concept of water institution and take a look at the experiences in water institutional reforms in different countries
پرویز بیات
parvizbayat@uoz.ac.ir
1
محمود صبوحی
msabuhi39@yahoo.com
2
احمدعلی کیخا
keikha@uoz.ac.ir
3
محمود احمدپور
mahmoud_ahmadpour@yahoo.com
4
عزت اله کرمی
ekarami@shirazu.ac.ir
5
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر
دانشیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد
دانشیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه زابل
استادیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه زابل
استاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه شیراز
معمولاً بحران آب به عنوان عدم تعادل بین عرضه و تقاضای آب به حساب میآید، در صورتیکه، این مسئله فراتر از یک پدیدهی فیزیکی و هیدرولوژیکی است. بحران آب به شکافی فراگیر در ابعاد نهادی و اقتصادی در توسعه، تخصیص، بهرهبرداری و مدیریت منابع آب بر میگردد. بنابراین برای مقابله با شرایط کنونی کمآبی، ضمن بررسی وضعیت موجود قوانین، سیاستها و مدیریتهای منابع آب، نیاز است اصلاحات نهادی جهت بهروز کردن نهاد آب انجام شود. هدف از انجام این پژوهش، بررسی معنا و مفهوم نهاد آب و ارزیابی اصلاح نهاد آب در کشورهای مختلف هست. تحقیق حاضر از حیث هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادههانوعیمطالعهمروری و استنادی است. برای رسیدن به اهداف تحقیق، مراجع،مقالاتوکتبمرتبطانتخابو تحلیل منابع با رویکرد تعریف نهاد آب و اصلاح آن انجام گرفت. مرور تجارب کشورها نشان میدهد که انجام اصلاح نهاد آب به هدف ارتقاء بهرهوری، اثربخشی، پایداری و کاهش بار مخارج دولتی بوده و در بعضی از کشورها توجه به برابری و عدالت نیز ملاحظه میگردد. برای افزایش کارایی و امنیت لازم برای سرمایهگذاری در منابع آبی، وجود قوانین شفاف و لازمالاجرا آب و بازنگری آن در طول زمان ضروری بهنظر میرسد.
The water crisis is usually described as the imbalance between supply and demand when this problem is beyond a physical or hydrological phenomenon. The water crisis is rise out of a big gap in the organizational and economic aspects of the development, allocation, utilization and management of water resources. So to overcome the current deficit water situation it is required to do organizational reforms to update the water institution, in addition to investigate the current status of rights, policies and management of water resources. The main goal of this research was to study the meaning and concept of the water institution and water institutional reforms in different countries. Although this work was a review in view of data collection, but it is practicable. To achieve the objectives, analysis was done with emphasis on definition of water institution and its reforms. Reviewing the experience of countries shows that water institutional reforms have been done to improve water efficiency, effectiveness, sustainability and reduce governmental cost. In addition, equity and justice could be seen in some countries. To increase the required efficiency and security for investment in water resources, there should be transparent and compulsory rules and these rules must be revised over time.
https://www.jmsp.ir/article_11753_ff96cfb6de9da6d1a1e8c2c6e86da93d.pdf
نهاد آب
قوانین آب
خصوصی سازی
نظارت
اصلاحات نهادی
Water Institution
Water Rights
Privatization
Regulation
Institutional reforms